Halipysäkki-ohjaajakoulutus sopii mainiosti kasvatus- ja sosiaalialan ammattilaisille, lasten ohjaajille ja opettajille sekä kaikille lasten hyvinvoinnista ja kehollisten tunnetaitojen oppimisesta ja edistämisestä kiinnostuneille.
Halipysäkillä opetellaan rentoutta ja kosketustaitoja. Halipysäkki-ohjaajan on tärkeä tunnistaa näiden taitojen merkitys myös itselleen. Halipysäkki perustuu Kuratomi Jomon-Shindo -kehotyöskentelymenetelmään. Menetelmä on somaattinen eli kehollinen, se perustuu siis ajatukselle, että keho ja mieli vaikuttavat tiiviisti ja jatkuvasti toinen toisiinsa. Ohjaajakoulutus edellyttää Jomon-Shindo – menetelmän tuntemista. Moni ohjaaja onkin aiemmin valmistunut Jomon-Shindo ohjaajaksi. Käymällä Jomon-Shindo peruskurssin pääsee tutustumaan menetelmän perusteisiin ja voi jatkaa Halipysäkki-ohjaajakoulutukseen.
Halipysäkillä toimitaan lapsi-aikuinen parina. Harjoitukset tehdään pääosin oman parin kanssa. Yhteisessä kehotyöskentelyssä haetaan leikkimielellä levollisuutta ja lämmintä läheisyyttä. Ohjaamistaitoja opiskellaan kurssilla, mutta ohjaamistaitojen osaaminen muilla alueilla tukee myös Halipysäkin ohjaamista.
Koulutuksessa tutustutaan positiivisen kasvatuksen ajatuksiin ja tapoihin Halipysäkillä käytettäviksi. Kasvatusalan koulutus ja kokemus antavat myös paljon tukea tämän ryhmän ohjaamiseen. Erityisesti opetellaan ohjaamaan rauhoittumista ja kuuntelemaan omaa kehoa. Pienin pysähtymisharjoituksin tarinoiden tukemana ja aistien avulla mielikin rauhoittuu. Sensomotorinen tietotaito on osa Halipysäkin perusteita, osana leikillistä ja hoitavaa yhdessäoloa. Kosketus-ja hoitoharjoitukset tehdään aina vastavuoroisesti, aikuinen lapselle ja lapsi aikuiselle. Tämä vahvistaa lapsen motorisia ja vuorovaikutustaitoja ja itsetuntoa. Myös aikuinen vahvistuu vastaanottamisessa ja oppii lapselta. Parityöskentely vahvistaa vuorovaikutustaitoja, joita kosketustaidot voivat laajentaa. Sosiaalisia taitojakin voi opetella kehollisesti ja vahvistua niissä.
Tutkimustieto tukee turvallisen kosketuksen, halin ja hieronnan, merkitystä lapsen kasvussa (mm. Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos). Kosketuksen on todettu olevan elintärkeä jopa ravintoakin tärkeämpi varhaisina kasvun aikoina. Rentoutumisen ja turvallisen kosketuksen on todettu tukevan myös keskittymistä ja muita oppimisen taitoja. Tämä tutkimustieto tukee myös Jomon-Shindo -menetelmän tavoitteita ja havaintoja sen vaikutuksista. Keskittyminen ja tarkkaavuus ovat parantuneet vanhempien ja opettajien kertoman mukaan.
Miksi kosketustaitoja pitää opetella? Suomalainen kosketuskulttuuri on vuosien myötä kehittynyt mutta on edelleen hapuilevaa. Kouluissa kosketus jopa kriminalisoidaan. Sitä käsitellään usein koskemattomuuden kautta tai kielloin ja vaatimuksin. Jotta kosketuksen merkitys ja sen hyvinvointia tukeva voima voidaan hyväksyä osaksi kulttuuria, sitä voidaan opettaa, turvallisesti ja lempeästi. Muutos kulttuuriin ja hyvinvointiin kasvaa lasten mukana. Helpoin tapa on välittää sitä tulevalle sukupolvelle omien läheisten kanssa.
- Halipysäkki-ohjaaja saa tähän kaikkeen tietoa, tukea ja menetelmiä Shindo® Halipysäkki-ohjaajakoulutuksessa.
Tavoitteena:
- Tutustua lapsen kasvu- ja kehityskausiin ikävuosina 5-12
- Oppia ohjaamaan kosketustaitoja, tunnistamaan omia rajoja ja turvallisuustaitoja
- Ymmärtää Jomon-Shindo vaikutus lapsen kehon ja mielen tasolla
- Ohjaustaidot lapsi-aikuisryhmässä, positiivisen pedagogiikan mukaisesti
- Tutustua lapsen hengityksen erityispiirteisiin rauhoittumisen ja kehityksen tukena
- Tutustua menetelmiin, materiaaleihin ja niiden käyttöön Halipysäkillä
- Muistaa leikin tärkeys ja voima omassakin elämässä
”Lapsi kehittyy vuorovaikutuksessa aikuisen kanssa, ja kaikista vuorovaikutuksen muodoista kosketus on syvällisin. Kosketus on suora väylä ihmiseen. Hellä kosketus muuttaa lapset hyväntahtoisiksi toisiaan kohtaan. ” – Jukka Mäkelä, lastenpsykiatri, THL
Halipysäkki-ohjaajakoulutus sisältää 6 päivää lähiopetusta, n.1 op, kirjallisuus ja ennakkotehtävä 1 op
Lisäksi järjestetään ohjausdemo, johon kutsutaan asiakkaita ja se toimii sekä harjoituksena että yhteisenä näyttönä asian hallinnasta.
Kaksi ensimmäistä pv ovat Jomon-Shindo peruskurssin sisällön mukaisia. Kurssista voi saada erillisen todistuksen yhdistykseltä.
Jos opiskelija on jo tutustunut Jomon-Shindoon käymällä peruskurssin tai ohjaajakoulutuksen hänelle jää Halipysäkki-ohjaajakoulutukseen 4 päivän osuus.
HUOM! Aiemmin valmistuneet Halipysäkki-ohjaajat ovat olleet valmiita Shindo-ohjaajia ja osallistuneet 2 pv:n koulutukseen. Heillä on toki oikeus edelleen ohjata halipysäkkejä, mutta halutessaan täydentää osaamistaan, he voivat osallistua uuteen ShindoHalipysäkki-ohjaajakoulutukseen 2 pv puoleen hintaan.
Kunkin teeman sisällöistä opiskelija saa lyhyen teoria- ja viitemateriaalin. Kaikki aiheet käsitellään esimerkein ja harjoituksin.
Sisältö:
Jomon-Shindo peruskurssi
Kehotietoisuus ja sensomotoriikka
Kosketustaidot
Lapsen kasvun ikäkaudet 5-12v
Positiivinen pedagogiikka
Lapsen hengitys
Ohjaaminen ja tunnelma
Leikki ja tarinat
Materiaalit ja välineet
Neljä varsinaista Halipysäkki-ohjaajakoulutuspäivää sisältävät:
1.pv
Kehotietoisuus ja sensomotoriikka, (kehollinen tunnesäätely, primitiivirefleksien katsaus ja rytmiset hoitoliikkeet)
Kosketustaidot , kunnioittava kosketus käytännössä ( + kirjallisuus, oma kosketushistoria ja keskustelu)
2. pv
Lapsen kasvun ikäkaudet 5-12v, (lapsuus, erityistarpeet ja nepsyt)
Positiivinen pedagogiikka (pos.ped. perusteet ja käsitteet, harjoituksia)
3. pv
Ohjaaminen ja tunnelma (ohjaaminen, suunnittelu, tunnelmamuotoilu)
Leikki ja tarinat, materiaalit ja välineet (esimerkkejä, harjoituksia, lähteitä)
4.pv
Lapsen hengitys, voidaan pitää etänä
4./5. pv
Halipysäkin järjestäminen, demo. Voidaan järjestää yhteisesti ja kiinteästi koulutukseen liittyen tai omalla paikkakunnalla tuetusti.